Biztos mindenki hallott már a reggeli fontosságáról, mégis a legtöbben nem szentelnek neki elég figyelmet. Én sokáig nem is reggeliztem, vagy csak gyorsan bekaptam valamit, de aztán egy kiállítás teljesen megváltoztatta az étkezési szokásaimat. Már több, mint 10 éve, hogy a nővérem “berángatott” a “the bodies” nevű kiállításra, ahol igazi emberi testeket lehet megnézni. Amikor megtudtam, miről van szó, majdnem nem mentem be, de aztán erőt vettem magamon, és meg kell hogy mondjam, rengeteget tanultam. Itt olvastam azt is, hogy a reggelizés javítja a memóriát, és mivel elég feledékeny vagyok, ez engem annyira megfogott, hogy azóta ki nem hagynám a reggelit. Mondjuk a memóriám nem biztos, hogy jobb lett, de ez más kérdés…

Már sokféle reggelit kipróbáltam, de azt hiszem, mégis a “nyugati” típusú áll hozzám a legközelebb. Persze egy idő után már nem fura reggelire meleg levest és rizst enni, de azért még mindig jobban preferálom a különböző péksütiket és egyéb finomságokat a tányéromon. Azonban van egy dolog, ami mégsem tetszik. Értem én, hogy reggel siet az ember, és nincs ideje órákat tölteni az előkészületekkel, de a száraz vajas kenyérre dobott felvágott látványa reggel engem egyáltalán nem dob fel. A gyümölcs és zöldség gyakran nem része a reggelinek, ellenben rengeteg húst eszünk felvágottak, virslik és kolbászok formájában. Ha valaki böjtölni szeretne, netán úgy dönt, hogy nem eszik többé húst, ez elég nagy kihívást jelenthet, ezért összeszedtem pár egyszerű reggeli ötletet és receptet, amivel megszínesíthetjük az ébredést.

Az első részben a mogyoróvajról szeretnék írni, ami nálunk  viszonylag újdonságnak számít, pedig isteni finom. Mint sok más európainak, erről a finomságról először nekem is a Nutella jutott eszembe, és amikor  először kóstoltam igazi mogyoróvajat egy amerikai út során, nem sok kellett, hogy visszaköpjem a kekszet, ami egyáltalán nem volt édes, ellenben annyira kiszárította a számat, hogy alig bírtam lenyelni. Aztán valahogy mégis csak rávettem magam a további kísérletezésre, és hála a mogyoróvajas-dzsemes szendvicsnek én is hívő lettem. Olyannyira, hogy most már saját magam állítom elő.

Elkészítés:

A mogyoróvajhoz minimum egy csésze, héjától megtisztított földimogyoróra lesz szükség, és egy robotgépre. Ízlés szerint egy kis kanál olaj (én kókuszt használok) és egy kevés ízesítő is adható hozzá, de a mogyoró önmagában is megállja a helyét.
– A héjától megtisztított mogyorókat egy serpenyőben enyhén megpirítom, hogy fellazuljon bennük az olaj.
– Átöntöm őket a robotgépbe, ahol pár percig aprítom őket. Néha nem árt egy kanállal megkeverni a  darabkákat. Pár perc után látni fogjuk, ahogy elkezd masszává állni az egész.
– Amikor már vajszerű a massza, de még kicsit szemcsés, beleteszek egy kanál kókuszolajat és mézet, majd tovább keverem a géppel. Minél tovább csináljuk, annál krémesebb lesz a végeredmény.
– Ízlés szerint kakaóporral, fahéjjal, vagy egyéb fűszerekkel is ízesíthetjük.

A mogyoróvaj tökéletesek reggelihez, mivel laktató és elegendő energiával lát el a nap első felére. A kenyérre kent, lekváros verzió mellett itt van még néhány TIPP a felhasználására:

  • Mogyoróvajas melegszendvics: Vágjunk két, vékony szelet kenyeret, az egyiket kenjük meg mogyoróvajjal, és szeleteljünk rá banánt, majd borítsuk be a másik kenyérrel, és melegszendvics sütőben, vagy serpenyőben süssük, míg a kenyér külseje meg nem pirul kicsit.
  • A banánt almával és egyéb gyümölcsökkel is helyettesíthetjük.
  • A szendvicsre sütés előtt mézet, és fahéjat, vagy egyéb fűszereket is tehetünk.
  • Gyümölcs mogyoróvajjal: Ehhez különösen jó az alma, körte vagy banán, de egyéb gyümölcsökkel is lehet kísérletezni. A friss gyümölcsöt fölvágjuk, és ízlés szerint megkenjük mogyoróvajjal.
  • Mogyoróvajas szendvics, friss gyümölcsökkel: A kenyeret megkenjük mogyoróvajjal, és lekvár helyett friss gyümölcsöket szeletelünk rá. A kenyeret helyettesíthetjük tortilla lappal, palacsintával, vagy bármivel, ami eszünkbe jut.
  • Mogyoróvajas turmix: A mogyoróvajat bármilyen turmixba, vagy gyümölcslébe belekeverhetjük. A banános, kókusztejes verzió az egyik kedvencem.

Mint láthatjátok, egyik “recept” sem nagy ördöngösség, mégis sokat segíthetnek azon, hogy pozitívabb hangulatban kezdjük a reggelt. Én néha kimondottan izgatott vagyok a gondolattól, hogy mit fogok enni reggel. Mondjuk amilyen zabagép vagyok, ez lehet, hogy nem mérvadó… 😛

 

Leave a Reply

