Tudom, a cím úgy hangzik, mint valami új, divatos diéta, de mindenkit megnyugtatok, hogy nem erről van szó. Csupán az indiai tapasztalataimat szeretném megosztani, hogy hogyan is táplálkoztam a jógatanár képzés alatt és mit igyekszem ebből beépíteni a mindennapjaimba.

Habár a hinduk alapvetően vegetáriánusok, a gazdaság erősödésével Indiában is egyre inkább nő a húsfogyasztás. Rishikeshben, a jóga fővárosában azonban még mindig szigorúan tartják magukat a húsmentes táplálkozáshoz. A zöldségek mellett tejet, és tejtermékeket is fogyasztanak. A tehenek szentként való tisztelete is a táplálkozáshoz vezethető vissza, ugyanis mint tejet adó állatok, egyben életet is adnak, ami isteni teremtőerővel ruházza fel őket. A tojást azonban tisztátalannak tartják, és kerülik.

A jógaiskolában hagyományos, ájurvédikus szempontból is megfelelő étrendet követtünk, így sem húst, sem tojást nem fogyasztottunk, mégis bírtuk a kemény fizikai igénybevételt. Reggelire gyümölcsöt kaptunk, pirítóssal, zabkásával, különböző indiai szószokkal vagy levesekkel, de a csicseriborsó “omlett” (amiben persze nem volt tojás) is gyakran szerepelt az étlapon. Ebédre általában levest és valami könnyebb curryt adtak rizzsel. Vacsorára az ebédhez hasonlóan leves és curry volt, ám a rizst felváltották az indiai kenyérfélék, amiket állítólag jobb ilyenkor fogyasztani. Természetesen mind az ebédhez, mind a vacsorához rengeteg friss zöldséget adtak, amiből mindig jól feltankoltam. Az étrendet egyébként mindig az ájurvéda szakértő állította össze, és minden étkezés előtt el kellett énekelnünk egy mantrát, amivel megtisztítottuk az ennivalót a negatív érzelmektől, amelyet az alapanyagokkal érintkező személyek adhattak át. Lehet, hogy ez így furán hangzik, de ott természetes volt.

Mivel az én anyagcserém minimum kétszer gyorsabb az átlagnál, így kénytelen voltam kiegészíteni az étrendemet a városban kapható finomságokkal, de rajtam kívül mindenki másnak elég volt az iskolában adott mennyiség.

Persze nem tudom, hogy milyen mértékben játszik szerepet az étrend, és milyen mértékben a kemény testmozgás, meditáció és pránajáma, de elmondhatom, hogy rengeteget javult az egészségi állapotom, mialatt Indiában voltam. Nem mintha annyira beteges lettem volna, de azért volt pár kisebb problémám.

Amit magammal hoztam az ottani étkezésből, az a gyümölcsök és zöldségek mennyisége. Korábban is sokat ettem ezekből, de India óta még nagyobb arányban töltik ki a tányéromat. Mindegy, mit eszek, mindenhez adok némi nyers zöldséget, vagy salátát, és ha csak tehetem, egy hatalmas gyümölcssalátával kezdem a napot. A pozitív hatás pedig egyértelmű. Az emésztésemmel soha nincsen problémám, sőt idén elég szépen elkerültek a légúti fertőzések is, pedig korábban minden évben végigszenvedtem a telet. Amit még magam sem nagyon akarok elhinni, hogy a narancsbőröm is szinte teljesen eltűnt. Valószínűleg pont azért, mert vékony vagyok, és könnyen fogyok, (plusz valljuk be, én sem fiatalodom) egyre több problémám volt ezzel. A legdurvább talán akkor volt, amikor Angliában egy családnál laktam, akik folyamatosan műkaját ettek, úgyhogy igenis számít a táplálkozás.

Tapasztalatom szerint egy kis változtatás is rengeteget segít, hogy egészségesebbek legyünk. Bár India után nem tudtam teljesen követni az ottani étrendet, csak a friss zöldség- és gyümölcsadagjaim emelésével sikerült pozitív változást elérnem. Annak is, aki nem áll készen, vagy nem is akar teljesen változtatni az étrendjén, ha egy tipped adhatok, legalább a zöldség- és gyümölcsbevitelét növelje. Ha erre minden étkezésnél odafigyelünk, nem is olyan nehéz megvalósítani.

Ízelítőül néhány kép, amelyek az elfogyasztott étel mennyiségét nem hivatottak reprezentálni (ugyanis minden alkalommal repetáztam).

Leave a Reply

