Ígéretemhez híven készülök a böjtre. Még van pár nap, és mielőtt belevágnánk, nem árt összeszedni az ismereteinket, így próbáltam utána olvasni a dolognak. A böjt minden vallásban nagy szerepet kap,  mivel nem csak a testre, de a lélekre is pozitív hatása van.

Habár rengeteg fajta böjt létezik, az egyszerűség kedvéért maradjunk az Európai változatnál, ami általában a húsról és egyéb élvezeti szerekről való lemondással jár. Vannak, akik ez alatt az időszak alatt naponta csak egyszer esznek főételt, amit két kisebb étkezéssel egészítenek ki, ám mivel én nagyon nem akarok fogyni, én más szemszögből közelítem meg a dolgot, és egy kis indiai filozófiát is belekeverek. A jóga egyik elve az áhimsza, amely nem ártást, vagy erőszakmentességet jelent. Ezt az elvet követve, amellett, hogy a táplálkozásomra is odafigyelek, az ennivaló csomagolását is jobban megválasztom. Mivel a műanyag nagyon káros a környezetre, szinte magától értetődik, hogy kerülni fogom a használatát.

Most, hogy tájékozódtam a böjt kulturális hátteréről, és egyfajta célt is sikerült kitűznöm, itt az idő felkészülni az étrendváltásra. Ha nem szeretnénk elbukni, mert mondjuk beleuntunk, hogy már megint rántott sajtot, vagy paradicsomos tésztát eszünk, akkor jobb, ha előkészítjük a terepet. Mivel nem vagyok dietetikus, nem szeretnék konkrét tanácsot adni. Mindenki maga ismeri a testét, de az biztos, hogy ha egészségesek vagyunk, és odafigyelünk a táplálkozásunkra, nem fogjuk megszenvedni a húsbevitel csökkentését/hiányát. Amit azonban minden vegetáriánus könyv és cikk javasol, az az olajos magvak, hüvelyesek és egyéb, magas vastartalmú zöldségek fogyasztása, mint például a brokkoli, vagy a spenót, valamint az állati fehérjék megfelelő pótlása. Azzal sem árt tisztában lenni, hogy milyen vitaminokra van szükségünk az új étrendünkhöz. Én mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson utána saját maga, hiszen az internet tele van jobbnál jobb cikkekkel, amit szakemberek írnak.

Ha már tudjuk, mire van szüksége a szervezetünknek, kezdjünk el recepteket gyűjteni. Szedjük össze fejben, hogy mit tudunk adott alapanyagokból elkészíteni, és keressünk új recepteket. Én imádok a pinteresten bóklászni és ihletet meríteni. Mivel szeretek alkotni, a képeket és recepteket általában csak inspirációnak használom, és a saját elgondolásom alapján dobom össze az ételt, de ha valaki nem ilyen úttörő, nyugodtan kövesse a receptet.

Az utolsó lépés a felkészülésben a bevásárlás. Hogyha tele a kamra, sokkal nagyobb kedvvel vágunk bele a főzőcskézésbe és a kísérletezésbe. Én imádok piacon vásárolni, ami olyan szempontból is jó, hogy nem kell műanyag zacskót használni, ráadásul általánosságban elmondható, hogy olcsóbb és nagyobb a választék. A piac mellett azért érdemes szétnézni a boltokban, szupermarketekben is, de ez a csomagolás szempontjából kevésbé szerencsés választás.

Hogyha már felvérteződtünk, tudjuk mire van szükségünk, és azt is, hol szerezzük be, indulhat is a böjtölés. Remélhetőleg mindenki rákap majd a zöldségek és gyümölcsök ízére, és talán kiterjeszthetjük kicsit továbbra a “kevesebb hús, több növény diétát”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s